Serva och sköta om sin BMW och andra bilar

MC

Inför MC säsongen

Eftersom Sverige har en vinter som inte tillåter MC-åkning i stora delar av landet så ställer många Mc-ägare undan sina cyklar några månader. När sedan solen har kommit fram ordentligt och smällt bort snö och is är ägarna snabba att ta fram cyklarna igen. Men eftersom de har stått ett tag finns det flera saker man bör tänka på inför att Mc-säsongen kör igång på allvar.

Oljebyte

BMW-MotorcycleHur ofta man ska byta olja finns det olika åsikter om. Men vanligt är att man antingen byter efter varje 500 mil eller så byter man en gång per år. Ofta sammanfaller dessa två händelser ungefär samtidigt men för att inte glömma är en gång per år ett bra riktmärke.

Byte av luftfilter

Ett luftfilter bör göras rent en gång per halvår och bytas ut vartannat år. När ändå motorcykeln gås igenom inför årets säsong passar många på att byta detta filter.

Bromsvätska

Även bromsvätskan räcker det med att byta vartannat år. Men det skadar inte att göra det oftare.

Kedja, Drev

Kedja och drev kan behöva smörjas in med olja. Det är fördel att smörja ofta men lite varje gång istället för tvärtom. Bäst är att smörja på en varm kedja. Låt sedan den stå och torka innan överflödig olja kan torkas av med en trasa.

El

Att underhållsladda batteriet kan vara en fördel om motorcykeln ska vinterförvaras. Kontrollera även alla lampor och annan elektrisk utrustning innan hojen tas ut på sin jungfrufärd för året.

Däck

Däcken bör inte försämrats avsevärt av en vinterförvaring men det ändå ett bra tillfälle att kontrollera dem när många andra delar av motorcykeln gås igenom på våren. Kolla även trycket.

Rost

Det bästa är att förvara motorcykeln i ett varmt vinterförråd. Då minskas risken för fukt och därmed rostskador. Har den rostangrepp är det lika bra att ta sig an dem innan det blir större och djupare rostskador.

Testkör

Även om allt ser bra ut på motorcykeln vid vårinspektionen bör man inte åka på någon längre tur det första man gör. Ta en mindre sväng i omgivningen och testa detaljerna. Gör provbromsningar, accelerationer och känn efter om allt känns och låter som det ska.